torsdag 10. november 2011

Del 3: Tiltak og måltall

I dette innlegget vil jeg i all hovedsak fokusere på konkrete tiltak Rockheim kan gjøre for å utbedre sin satsning i sosiale medier. Først vil jeg ta for meg Rockheims eksisterende tiltak i sosiale medier i dag, for deretter å ta utgangspunkt i disse for å foreslå forbedringer. Videre vil jeg se på andre kanaler Rockheim ennå ikke er involvert i, og vurdere om disse kan være aktuelle. Alle forslag til utbedringer vil i all hovedsak være rettet mot målgruppen fra forrige blogginnlegg; elever/studenter.
     Måltall måler i hvor stor grad man har oppfyllt sine mål. Jeg vil med dette ta utgangspunkt i formålene fra forrige blogginnlegg og definere hvilke måltall jeg finner relevante for Rockheim og dens målgruppe.

Dagens tiltak
Facebook
Rockheims Facebookside har i skrivende stund 7874 medlemmer, noe som ikke er mye sett i forhold til antall innbyggere i Trondheim. Det er grunn til å tro at Rockheim har potensial til å få "Likes" fra besøkende fra andre byer også, for siden i seg selv er ganske god. Oppdateringene finner ved øyenmål sted et par ganger i uka, og de er relevante i forhold det Rockheim driver med på en daglig basis. Det linkes til arrangementer som skal holdes i eget bygg, de kommer med relevant stoff både før og etter konserter/happenings og kommenterer dagsaktuelle hendelser knyttet opp mot norsk musikk. Det kan se ut som Facebooksiden hovedsaklig er ment til å brukes til informasjonsformidling. Rockheim følger altså de viktigste prinsippene for å skape engasjement til sine besøkende her. I tillegg til å vise til diverse linker med egne innlegg på siden, har Rockheim valgt å ha link til både Twitter- og Flickr-siden sin på Facebook, noe som er en god idé. Dette gjør brukervennligheten større, og de besøkende kan lettere ta turen innom Rockheims andre hjem i sosiale medier.
     Det finnes dog rom for forbedringer også her. Rockheim er til stede med sine egne innlegg, men de mangler noe på å svare på mange av de besøkendes henvedelser, i tillegg til at de ikke følger opp sine egne innlegg, noe som kunne ført til en god diskusjon (=engasjement). De besøkende vil sette pris på å føle at de blir hørt eller at de får en god diskusjon med Rockheim og andre gjennom engasjement. Videre har jeg tatt turen innom noen av arrangementene Rockheim annonserer på egen side, og enkelte av disse har negativt innhold om Rockheim. Dette ser vi konkret på arrangementet "Endelig fredag fra Rockheim!!", hvor det er en som sier at han/hun vil ha minst mulig med Rockheim å gjøre. Her kunne og burde Rockheim vært inn med en gang, og spurt hva det er med stedet vedkommende ikke liker, eller bare legge seg langflat og si noe som "Vi håper du ombestemmer deg en gang i fremtiden da :-)". 

Twitter
Twitter er trolig den kanalen som på en best mulig måte lar Rockheim få prate med sine besøkende, og det er tydelig at Rockheim i en større grad prioriterer Twitter som en kanal for nettopp dette enn Facebook. De har også her linker til nyheter og arrangementer, men i en langt mindre grad enn på Facebook. Det kan se ut som om aktiviteten også her strekker seg til et par innlegg/svar i uka, noe som ikke er så aller verst. I tillegg har de lagt ut bilder, både fra arrangementer og div andre ting. I skrivende stund har Rockheim 2 272 følgere, og følger selv 1 972. Fordelen med Twitter er at Rockheim selv kan følge lignende foretak og bedrifter, og ta lærdom fra disse.
     På et sted som Twitter finnes det alltid forbedringer - i hvertfall om sammenligner Rockheim opp mot bedrifter som på en mer omfattende og bedre måte kommuniserer via kanalen. Twitter tilbyr diverse verktøy, som lar bedrifter, etc. spore ord og setninger som angår dem, som de ellers ikke ville fått tak i. Dersom Rockheim benytter seg av dette, vil de på en bedre måte kunne stoppe eller behandle negativ omtale. Om en tilfeldig person skriver "Hater Rockheim, skal aldri dra dit mer...", kan Rockheim henvende seg åpent til personen og spørre hva de kan gjøre for at vedkommende skal ta seg en tur. Dette må dog behandles forsiktig, for en slik henvendelse kan i verste fall føre til at vedkommende "hater" Rockheim enda mer. 

Flicr
Også på bildesiden Flickr er Rockheim tilstede. Her har de diverse album fra konserter, utstillinger, instrumenter og selve bygget i seg selv. Dette er et flott tiltak som gjør at besøkende får et visuelt innblikk i hvordan Rockheim ser ut, både innvendig og utenfra, og hvordan stemningen er på konserter/på utstilling. Som tidligere nevnt linker Rockheim denne siden opp mot Facebook, noe som også er et stort pluss. Å linke de sosiale plattformene sammen gjør at helheten Rockheim på nett blir bedre.

Rockheim.no
Hjemmesiden til Rockheim er flott, og har mye innhold - alt fra diverse info og arrangementer på hovedsiden, til et innblikk i scenen, hvor besøkende får se bilder og får informasjon om høytalere/lydnivå etc. Videre inneholder siden store og flotte foretak som Hall of Fame og Rockipedia. Hall of Fame er genialt, fordi det fører til ekstremt mye diskusjon og engasjement knyttet opp mot Rockheim. Dette har vi sett eksempler på i media, hvor "musikkeksperter" raser mot de nominerte/utvalgte. Rockipedia inneholder på sin side mye informasjon, og er en glimrende kanal for de som ønsker å lære mer om artister og instrumenter. 

Sosiale plattformer Rockheim ikke er involverte i
YouTube
YouTube er en plattform som passer perfekt for den målgruppen jeg mener Rockheim burde fokusere på; nemlig elever/studenter. YouTube har i over 5 år hatt en stadig økning av engasjement, både i forhold til egen utvikling og antall medlemmer/videoer. Man finner linker opp mot YouTube på samtlige sosiale plattformer ved enhver tid. I og med at Rockheim er et sted for musikk og moro, burde det å visualisere hva Rockheim har å by på gjennom YouTube være en god idè. 
     Før det første må Rockheim da opprette en egen bruker - eksempelvis "Rockheim". Videre bør de personalisere egen side på YouTube, med sin egen bakgrunn osv. Så kommer det mest utfordrende: hva skal Rockheim legge ut? Jo, en virtuell video hvor en person går rundt med kamera e.l. kan være aktuelt. Dette er for å på en enkel måte vise besøkende hvordan det ser ut der inne - uten å røpe for mye, selvfølgelig. Videre kan Rockheim intervjue artistene og andre kjendiser som er tilstede på de ulike konsertene, arrangementene, utstillingene, slik at de besøkende får et ekslusivt innblikk i hva artistene mener osv. Artister og kjendiser er i seg selv store trekkplastre for besøkende, også på de sosiale plattformene. 
     Dersom Rockheim skal ta den helt ut, og gjøre noe svært få andre har gjort, kan de følge eksempelet til Blendtec. Blendtec selger (selvsagt) blendere, og opplevde en stor oppsving i salg etter de la ut en rekke videoer på YouTube med spørsmålet Will it Blend?. I disse videoene tar de de mest absurde ting, og forsøker å blende dem for å se om det lar seg gjøre. Selve opplegget med videoen kan sees på som useriøst, men det fungerer fordi det skaper interesse, merkeoppmerksomhet og engasjement. I Rockheims tilfelle kan de gjøre noe lignende som å la en artist spille på diverse ting som egentlig ikke er instrument, for å høre om det blir musikk utav det. Eksempelvis: Lar det seg spille på?. Videre kan de eksempelvis utfordre kjendiser; trønderske i første omgang... til å spille sanger eller prøve instrumenter. Poenget er at det skal være så "sprøtt" at det skaper engasjement, for det er ting som dette som den yngre garde som elever/studenter linker og deler med hverandre via Facebook/Twitter etc. Dersom Rockheim klarer å bruke YouTube på en slik effektiv måte, vil de skape mer oppmerksomhet rundt seg selv, og trolig også få flere innad i målgruppen til å komme ned på museet.

TripAdvisor
Dette forslaget retter seg mer mot turister som en målgruppe, men jeg tenkte jeg burde nevne det likevel. Rockheim er ikke tilstede på TripAdvisor, som er et av de største sidene på nett for å anbefale restauranter, hoteller og div kulturtilbud i alle verdens byer. Jeg registrerer at Vitenskapsmuseet er tilstede her, og da er det ingen grunn for at Rockheim ikke burde være det, fordi det skaper oppmerksomhet, og besøkende kan komme med anbefalinger til andre om hva de mener om stedet osv. Forskning har vist at kunder stoler mer på "word of mouth" enn vanlig reklame.

Måltallene
La oss si at Rockheim setter seg følgende mål: 10 000 likes på Facebook og 4 000 følgere på Twitter innen 1 mnd. Disse målene vil være lette å måle, og vil ikke kreve noen ressurser annet ett 1min til å logge på nettstedet. Slike mål vil uansett være særdeles viktige dersom Rockheim ønsker å komme et sted med aktiviteten sin innad i de sosiale mediene, som ser ut til å ha stagnert noe. Et annet mål være å opprette en YouTube-kanal og fylle den med 5 videoer innen 1 mnd, og sette seg videre mål om å å få 10 000 visninger på hver av disse i løpet av måneden etter det. Rockheims selvvalgte mål var altså høyere besøkstall, høyere omsetning i butikk og at noe skal skje på Rockheim hver dag. Disse er som nevnt i flere forrige blogginnlegg veldig generelle, men går likevel på et vis innad i målgruppen elever/studenter. I de aller fleste tilfeller såpass flere "Likes" på Facebook, følgere på Twitter og antall visninger på videoene på YouTube føre til et høyere besøkstall, uansett om det er snakk om at det kommer fem flere besøkende eller 1000. Rockheim bør derfor sette seg et mer konkret tall som følge av disse tiltakene og målene i de sosiale mediene; eksempelvis 1000 flere besøkende i måneden. 
     For å sette det overordnede målet om at noe skal skje på Rockheim hver dag, kan Rockheim gjøre tingene i YouTube-videoene til live på selve museet, eller love at de første 100 som liker et innlegg på Facebook får en gratis ting i butikken på en gitt dag, eller at de generelt får noe godt utav det - at de vinner noe.


     

2 kommentarer:

  1. Hei Håvard.

    Har tatt en titt på dette og forrige innlegg og har noen tilbakemeldinger. Mye kunne vært kommentert, men først av alt vil jeg si at du gjør mye bra. Forrige oppgave er grundig intro om målgruppe, og det er bra. Her har du forstått mye.

    Synes først det er litt uklart hvem du faktisk velger som målgruppe, men forstår etterhvert at det er dem du kaller "skole". Det er greit. Noen ting jeg ville sett på til endelig innlevering:

    - Det er uklart hvilke formål du vil fokusere på. Vært tydelig.
    - Du er tydelig på at "lytte" ikke er viktig for Rockheim, MEN du skriver en del om tiltak som handler om dette, eksempelvis: "Twitter tilbyr diverse verktøy, som lar bedrifter, etc. spore ord og setninger som angår dem, som de ellers ikke ville fått tak i. Dersom Rockheim benytter seg av dette, vil de på en bedre måte kunne stoppe eller behandle negativ omtale. ". Dette er klassisk lytting. Vær tydelig på at det er en sammenheng mellom det du velger som formål, og de tiltak du velger.
    - Forstår også at det frister å snakke om Tripadvisor, men synes at når du har valgt deg en målgruppe og denne ikke er relevant for denne sosiale plattformen så skal du utelate den og heller konsentrere deg om de som er relevant for dine valg.
    - Synes også at måltall kan uttypes mer.

    Synes analysen din av hva de gjør er ok, men nye tiltak kan utbroderes betydelig mer. Enten i dybden hvis du holder på få nye tiltak, eller i bredden med noen flere nye idéer.

    Når alt dette er sagt så har du masse bra - så jobb videre med endelig innlevering så blir dette bra :)

    Magnus

    SvarSlett